Jamka ramenního kloubu (glenoid lopatky) je velmi mělká, aby umožnila co možná největší pohyb. Okraje glenoidu v místě úponu kloubního pouzdra jsou zpevněny vazivovou tkání (labrem). Labrum v horní části glenoidu plynule přechází v dlouhou šlachu bicepsu, která se zde upíná. Jako SLAP lézi označujeme odtržení labra gleniodu jamky kloubní v horní části kloubu, zasahující do šlachy bicepsu. Toto poškození se vyskytuje u pacientů, kteří pracují s rukama nad hlavou, kde se vyskytují většinou chronické degenerativní změny (z opotřebování). Druhou skupinou jsou sportovci-vrhači, plavci, volejbalisté, u kterých při prudkých pohybech s paží nad hlavou dochází k odtržení labra a poškození úponu šlachy bicepsu.

Příznaky

Příznakem jsou bolesti ramenního kloubu po zátěži, někdy pacient udává pulzující, které jsou po zátěži, někdy i v noci, kdy je rameno ve vynucené poloze.  U sportovců je dominantní výrazná bolestivost při sportovní činnosti nedovolující aktivně sportovat.  Při vyšetření je patrná bolestivost při zvedání paže nad úroveň ramene. Na RTG snímcích se příčina neodhalí.   Ruptura může být zřejmá při vyšetření magnetickou rezonancí.  Příčina je většinou prokazatelná při artroskopii ramene, kde je možné háčkem osahat pevnost úponu labra a zjistit rozsah odtržení.

Terapie

U chronických SLAP lézí je možné postupovat konzervativně změnou zátěže, analgetiky či nesteroidními antirevmatiky, ale stav většinou vede k operačnímu řešení. U akutních SLAP léze ramene je takřka ve všech případech terapie operační. Cílem je ošetřit labrum v místě úponu šlachy bicepsu.  V současné době se operace provádí artroskopicky, kdy u chronických postižení někdy stačí „očištění“ rozvlákněného okraje. Pokud jde o odtržení labra, provádíme tenotomii (protětí) šlachy ev.doplněnou o subpectorální tenodézu ( u aktivních pacientů)