MUDr. Štěpán Ondrůšek

Pracoviště :

I.ORTK FN u sv. Anny v Brně – www.fnusa.cz

Kladívkové postavení prstů představuje nejčastější kostní deformitu prstů, která vzniká z důvodu postupného poklesu nožní klenby. Je provázená degenerací vazů, šlach a ochabnutím svalových struktur. Tato svalová nerovnováha vede k tomu, že prst pak nelze natáhnout ani úplně pokrčit.

Jde o bolestivý stav, který se nejčastěji objevuje u starších osob, ale může se vyskytnout také u mladších pacientů, kde vzniká nejčastěji jako následek vrozené vady nebo při neurologických onemocněních.

Příznaky a diagnostika

Kladívkový prst je takový, který má ve středním kloubu abnormální ohyb, prst se ohýbá dolů a vypadá jako kladívko. Na vrcholu středního kloubu je pak viditelný otlak, zarudnutí či mozol (kuří oko). Potvrzení diagnózy je jednoduchým provedením RTG snímku

Léčba

Léčba kladívkových prstů nohy spočívá zejména v korekci nožní klenby pomocí vložky, včetně správně zvolené obuvi s dostatečně prostornou špičkou a nízkým podpatkem. Neméně důležité je správné rehabilitační cvičení, které spočívá v protahování ztuhnutých kloubních pouzder. Možné je také korigovat postavení prstů tzv. náplasťovou fixací – kličkou.

Operační léčba představuje jednoduchý ambulantní zákrok, který je prováděn v místním znecitlivění v režimu jednodenní ortopedie. Operatér při něm odstraní otlak a vysekne mezičlánkový kloub, čímž dojde k prodloužení šlachy a následné korekci prstu do správného postavení. Prst se následně fixuje náplasťovou kličkou. Je doporučeno nosit vhodnou obuv s ortopedickou vložkou se srdíčkem.

www.youtube.com/watch?v=JLG9kD82i80&ab_channel=NucleusMedicalMedia